Monday, January 31, 2011

challenges : Day 05

Day 05- A picture of somewhere you’ve been to

Saya telah diberi kesempatan menunaikan umrah buat kali pertama pada 19-27 Februari 2009. pengalaman yg sangat indah dan penuh kedamaian. selalunya hanya dengar cerita dari kawan2, pembacaan dan melalui tv. tapi Alhamdulillah saya juga diberi peluang mengalami sendiri keajaiban bumi Mekah. ada beberapa peristiwa yg sungguh ajaib berlaku ketika saya disana. ada yg menyenangkan, ada juga yg memberi keinsafan yg sungguh dalam.

dan kini, InsyaAllah... jika tiada halangan, jika tiada aral yg melintang... saya bakal kesana lagi untuk menunaikan umrah buat kali kedua. tidak pernah terfikir untuk buat ibadah umrah sekali lagi, tetapi rezeki dan kesempatan yg datang ini bukannya satu tawaran yg mudah didapati. pernah ustaz yg mengiringi rombongan saya ketika di mekah dahulu mengatakan bahawa.. mereka yg menjejakkan kaki ke bumi Mekah itu bukanlah semata-mata dengan kehendak hatinya, tetapi adalah terlebih dulu mendapat undangan dan seruan dari Nabi Ibrahim.. sebab itulah ketika tawaf talbiahnya seperti ini...

"Labbaikallah Humma Labbaik, Labbaikala syari kalaka labbaik,
Innalhamda, wanniqmata, Lakawalmulk, La syari Kallak "

" Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu Ya Allah,
Hamba-Mu datang menyahut panggilanmu.
Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu,
Tidak ada sekutu bagi-Mu.
Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu.
Sesungguhnya segala pujian dan nikmat dan pemerintahan
adalah kepunyaan-Mu.
Tidak ada sekutu bagi-Mu "

bergetar hati saya apabila mendengar kata-kata ustaz tersebut. terasa begitu disayangi dan terasa betapa kerdilnya diri sendiri jika dibandingkan dengan keluasan rahmat yang diterima dari-Nya selama ini...

saya berdoa semoga peluang yg hadir ini akan memberi ruang untuk saya memperbaiki kekurangan diri sendiri, seterusnya menjadikan saya manusia yg lebih bersyukur dan lebih mencintai Allah serta Rasulullah s.a.w..

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?"
Ar-Rahmaan, Ayat 16

No comments:

Post a Comment